Tuesday, December 15, 2009

Insentif Bagi Guru Sarjana dan Phd

KL, 14 Dis-Ahli parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa mencadangkan kepada kerajaan agar memberikan insentif kenaikan gaji kepada guru-guru yang mempunyai Ijazah Sarjana dan Ijazah Doktor Falsafah (Phd). Beliau juga turut menyuarakan kekecewaan guru-guru yang mempunyai kelulusan Sarjana dan Phd kerana tiada sebarang keistimewaan diberikan kepada mereka.

Mujahid turut meminta kerajaan meletakkan satu tangga gaji kepada guru-guru yang mempunyai Sarjana dan Phd di setiap sekolah selain menetapkan bilangan guru yang mempunyai kelulusan berkenaan di setiap sekolah. Cadangan tersebut turut disokong oleh Datuk Ismail Mutalib, ahli parlimen Maran yang menyatakan bahawa guru-guru ketinggalan dari segi kenaikan pangkat. Beliau turut meminta kerajaan agar memberi kenaikan gaji kepada guru sama seperti pegawai kerajaan yang lain.

Mohd Faez Mat Zin, MPP Umum Thn 3/4 yang juga mahasiswa Fakulti Pendidikan apabila ditemui menyambut baik cadangan tersebut. "Kepakaran yang dimiliki oleh guru Sarjana dan Phd sememangnya mampu menyumbang kepada kecemerlangan pendidikan di sekolah. Justeru, cadangan pemberian insentif tersebut adalah wajar bagi meningkatkan motivasi guru lain untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi" katanya.

Beliau juga berkata, kelayakan yang lebih tinggi membolehkan guru mengisi ruang sebagai tenaga pengajar di Institut Pendidikan Guru atau Institusi Pengajian Tinggi yang lain. Ini kerana ilmu berkaitan pendidikan seperti pedagogi dan psikologi merupakan kelebihan bagi guru jika bergelar pensyarah dalam memastikan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

0 comments:

Post a Comment | Feed

Post a Comment



 

.: Suara MPP FPend Sesi 2009/2010 :. Copyright © 2009