Tuesday, December 29, 2009

MPP SETUJU PENAMBAHBAIKAN SISTEM PENDIDIKAN IPT

KL 29 Dis- Kerajaan digesa merombak semula sistem pendidikan institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini jika mahu melahirkan modal insan berkualiti.

Timbalan Naib Canselor Akademik Dan Hal ehwal Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Prof. Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, kita perlu merombak semula sistem pendidikan IPT yang hari ini dilihat terlalu memberi tumpuan pada peperiksaan semata-mata.

"Kita tidak mahu melahirkan siswazah 'ulat buku' serta 'robot' sebaliknya seseorang yang memiliki sahsiah diri yang berkualiti, mampu menjadi pemimpin yang berfikiran kreatif dan kritis", tambahnya lagi.

Naib Canselor Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Datuk Dr. Nik Mustapa Raja Abdullah pula berkata, setiap pelajar perlu dibimbing dan dibantu dengan cara yang betul agar bakat-bakat terpendam mereka dapat dicungkil.

"Justeru, pihak IPT perlu mendapatkan mandat daripada kerajaan dalam menyediakan sistem pendidikan yang seimbang antara kedua-duanya."ulasnya.

MPP Fakulti Pendidikan, Muhamad Faiz Ismail yang dihubungi semalam turut menyatakan persetujuan terhadap hasrat tersebut.

"Kita perlu kembali merujuk kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Sejauh mana sistem yang tersedia pada waktu ini memenuhi syarat bagi melahirkan modal insan yang seimbang.Mahasiswa seimbang tidak seharusnya dinilai hanya berdasarkan PNGK yang diperolehi, tetapi juga sahsiah dan kemahiran insaniah yang dimiliki"katanya.

Tambahnya, pendidikan tidak sewajarnya hanya tertumpu pada usaha mencapai keputusan akademik terbaik, sehingga proses pembentukan akhlak masyarakat terpelajar diabaikan. Kita tidak mahu mahasiswa hanya hebat di 'gelanggang peperiksaan' tetapi gagal menyerlahkan peribadi positif dalam kehidupan bermsyarakat.

"UKM dilihat sedang mengorak langkah memperkasakan ko-kurikulum dan ia dilihat sebagai suatu usaha yang baik. Namun, masih terdapat aspek yang perlu dikaji semula untuk penambahbaikan." ujarnya.

0 comments:

Post a Comment | Feed

Post a Comment



 

.: Suara MPP FPend Sesi 2009/2010 :. Copyright © 2009