Saturday, November 07, 2009

TESTIMONI SPKG

Bangi 7 nov - Sistem Penilaian Kompetensi Generik (SPKG) merupakan satu sistem untuk mengukur sejauh mana kebolehpasaran graduan UKM dalam sektor pekerjaan. Sistem ini juga merupakan satu keperluan dalam Kerangka Kelayakan Malaysia yang menentukan kualiti setiap program yang ditawarkan oleh IPTA/IPTS di Malaysia.

Wartawan GMUKM sempat menemui beberapa orang pelajar UKM berkaitan sistem yang diperkenalkan pada tahun lepas untuk melihat maklum balas terhadap pelaksanaan sistem ini.


Mohd Nazri Tahir, FPI tahun 2
" Pada pandangan saya, sistem ini merupakan satu sistem yang perlu dikaji semula keberkesanannya. Memang bagus untuk melahirkan mahasiswa yang boleh memenuhi pasaran kerja, tapi kita perlu melihat balik beberapa aspek penting yang perlu ditekan. Jangan hanya kita memikirkan aktiviti sahaja sedangkan akademik sanggup diketepikan".

Nurul Jawahir Md Ali, FSSK tahun 2
"Adalah tidak adil mahasiswa hanya dibebankan untuk menghadiri aktiviti kolej yang tidak menjana keintelektualan mahasiswa. Bukankah kita perlu menjadi mahasiswa yang bijak dalam semua aspek? dan saya melihat kebanyakan aktiviti kolej hanya bertumpu kepada hiburan dan tidak dapat mencambahkan pemikiran mahasiswa. Bukan saya kata tidak ada aktiviti yang baik tetapi aktiviti yang tidak bermanfaat banyak dihidangkan kepada mahasiswa. Kekadang kami terpaksa menghadiri program kolej walaupun banyak assignment yang perlu disiapkan. Saya jadi keliru, yang mana perlu diutamakan. Adakah SPKG supaya saya boleh still tinggal dalam kolej atau tanggungjawab saya menyiapkan assignment yang perlu dihantar".

Fariq, FST tahun 1
"SPKG ni bagus kalau perlaksanaannya dirancang dengan baik. Saya berminat untuk menyertai persatuan-persatuan yang ada kat UKM ni sebab saya rasa penyertaan dalam persatuan sebegini dapat membina kredibiliti diri saya. Masalahnya sekarang saya terpaksa menghadiri program kolej semata-mata untuk SPKG. Saya berpendapat, mungkin 51% penilaian yang perlu dinilai oleh pihak kolej perlu diberikan kepada penglibatan dalam persatuan-persatuan di UKM. Selain itu, takkanlah dengan membuat perkara remeh temeh juga akan diberi merit untuk SPKG? sepatutnya satu standard aktiviti perlu dibuat untuk lebih memperkasakan SPKG".

Mengikut maklumat yang diperolehi pihak GMUKM, kebanyakan pelajar tahun 1 dan tahun 2 tidak berminat dengan sistem baru ini. Kebanyakan tenaga akademik juga banyak mempersoalkan keberkesanan SPKG ini.

Seorang pensyarah dari Pusat Pengajian Biosains Bioteknologi FST juga tidak berpuas hati dengan penglibatan pelajar di kolej.

"Penyertaan pelajar di kolej perlu dilimitkan kerana matlamat datang ke universiti ini adalah untuk belajar. Saya juga tidak faham kenapa aktiviti di kolej lebih dititikberatkan sedangkan pelajar perlu mendalami ilmu terlebih dahulu untuk mendapatkan keputusan peperiksaan yang cemerlang, kerana untuk memenuhi pasaran kerja, akademik akan dipandang terlebih dahulu", tambahnya lagi.

Bagi sistem ini, nilai PNGS Kompetensi Generik akan dilaporkan dalam transkrip keputusan setiap semester. Selain itu, para graduan UKM akan mendapat Diploma Supplement untuk memaparkan PNGK Kompetensi Generik yang diperolehi sepanjang berada di UKM.

-GMUKM

0 comments:

Post a Comment | Feed

Post a Comment



 

.: Suara MPP FPend Sesi 2009/2010 :. Copyright © 2009